"kan du ge mig några hår-tips?"

javisst kan jag det!
är ju dock inte färdigutbildad och kan ju låååångt ifrån allt.
men här slänger jag in några små tips.

  • man ska inte tvätta håret mer än en gång i veckan, för det första så slits håret mer, för det andra så vänjer du hårets talgkörtel (hårets "fett tillvekare") att producera mycket fett och det gör att håret blir fett mycket snabbare. När du tvättar det ska du dessutom tvätta det två gånger med schampo då första gången tar bort smuts från hårbottnen och den andra gången tar den bort överblivna rester.
  • Att tupera håret sliter mer än t.ex. att använda en volumemaster, men även det sliter på håret, glöm inte att använda värmeskydd!
  • borsta inte håret när det är blött! du drar ut hårstrået och det förlorar då lite av sin elasticitet. Att inte borsta håret överhuvudtaget är det bästa, men jag vet att det är svårt men borsta då endast när det är torrt.
  • Använd en fet hårinpackning till en fet hårbotten, jag vet inte om ni hört talas om regeln "lika löser lika" men det är iallafall så att man ska använda fett för att ta bort fett.
  • använd ALLTID värmeskydd när du ska göra något med håret. detta gäller även när du fönar det, det sliter mer än vad man tror! själv tycker jag att flytande är bättre än spray, men det är ju upp till dig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback