MAKE-UP BAS

Det är några som undrar om jag inte kunde skriva lite om smink
och nu bestämde jag mig för att göra det. Här är en enkel steg-för-steg
guide till hur du fixar basen. jag använder mig av makeup stores
sortiment.



  1. Rengör ansiktet
    Det är väldigt viktigt att du plockar bort ev sminkrester, smuts, fett och annat som kan sitta fast i din hud. Detta gör du lätt genom att använda en sminkbortagning till ditt ansikte och en eye make-up remover. Börja med att ta bort sminket från kinderna, jobba dig uppåt mot pannan, ner mot näsan, munnen, hakan, käken och halsen. Glöm inte hårfästet! Ta sedan bort sminket runt ögonen. här använder jag Dermanords "cleansing milk" och "eye makeup remover"
  2. Plocka ögonbryn
    Om du har tid att vänta tills rödheten lättat kan du använda dig av en pincett. Dra bort de hår som du itne vill ska synas. Har du däremot inte tid att vänta så kan du raka bort de som du itne vill ha kvar.
  3. Smörj in dig.
    Det är viktigt att hålla huden fräsch, använd därför ansiktskrämer som passar din hy. Tänk också på att du kan ha en akne hy på t.ex. pannan men en torr hy på näsan. Använd också en ögonkräm. Smörj in dig likadant som du rengjorde ansiktet. här använder jag Dermanords "face lotion" och "eye cream"
  4. Applicera concealer på ojämnheter
    Börja med att se efter om du har några finnar eller andra ojämnheter. Du kanske är väldigt röd i ansiktet. Blanda till en concealer till den färgen som matchar din hy. Dutta sedan dit concealer på finnarna eller ojämnheterna. När du är nöjd masserar du ut concealern så att det inte blir några markerade kanter. Det ska inte synas att du har concealer så var noga med att smeta ut allt. här använder jag Make up stores "cover all mix"
  5. Applicera din foundation
    Du ska nu applicera din foundation. Det finns olika sorters foundation och inte bara den flytande som man oftast menar. Du kan också använda en fast eller lös puderaktig. Om du använder en flytande foundation är en borste bäst. Sätt en klck foundation på ena handen och doppa försiktigt spetsen på penseln i klicken. Dutta och dra ut foundationen. Börja även här med kinderna och jobba dig runt hela ansiktet. Ta sedan och applicera foundation vid käklinjen och dra ner över halsen. här använder jag en flytande matt foundation "vanilla"
  6. Applicera loose powder
    Loose powder är ett puder som är ganska transparent. Dvs att det inte syns att du har puder på dig. Det gör att hela grunden sitter bättre och ger en mjuk och slät yta. Applicera denna med en stor borste och slå av överflöd. Applicera med runda mjuka rörelser precis som du gjort i de andra momenten. här använder jag "natural"
  7. Välj ut en rouge
    Det finns många olika nyanser på rouge. Jag själv föredrar en brunguldig nyans som får en att se lite mer solbränd ut. Applicera med runda, mjuka rörelser över käkbenet. här använder jag "nut" eller "terra"
  8. Måla dina ögonbryn
    Det finns dom som har naturligt fina ögonbryn, jag är inte en av dom. Använd dig av en färg som passar ditt hår eller din hudfärg. Det kan ibland vara snyggt med väldigt mörka ögonbryn till riktigt blonda, men inte alltid. Välj den färg du trivs i. Har du för korta ögonbryn är det också bra att lära sig att skugga dit ett par. Använd då en pensel eller en penna och blanda dit den färg du vill ha, helst minst en nyans mörkare än dina egna för att det inte ska synas att dom är ditmålade. Det är inte särskilt viktigt hur du väljer att börja, men jag börjar alltid vid ögonbryns huvudet som ligger närmast näsbenet. Måla så som du vill ha din form. Glöm inte att fylla i ögonbrynen så att allt får en jämn färg. här använder jag "tri brow"


    Nu har du förhoppningsvis lyckats att få till en riktigt bra grund, om inte LYCKA TILL!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback